Small World - pytania i wątpliwości
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Niestety, gdy wymieramy, nie możemy wykonać żadnej innej akcji. Nawet Ghulami.
Re: Small World
grałem własnie z narzeczoną z wszystkimi polskimi dodatkami. Było do wyboru m. in. naśladujący faunowie. Wziąłem ich w sumie nie wiedząc czego się spodziewać a tu się okazało że to najlepsze kombo jakie w życiu spotkałem w smallworldzie (poprawcie mnie, jeśli coś robiłem źle-bo w sumie takie wrażenie z różowym odniosłem mimo, że z instrukcją się wszystko zgadza).
Najpierw naśladowałem Łako- i dzięki temu w pierwszej rundzie podbiłem dużo regionów co dało mi bardzo dużą ilość faunów. Potem naśladowałem Handlujące- i dzięki temu co turę zdobywałem 25-35 żetonów złota. Podbijałem regiony jedynie zajęte przez rasy wymarłe, więc różowy nie dostawał żetonów rasy, tylko ja ciągle dobierałem nowych.
Generalnie miałem 171 punktów w grze dwu-osobowej co jest naprawdę dużo. Czy gdzieś popełniłem błąd? Czy po prostu udało mi się tak niesamowite kombo?
W angielskiej instrukcji faunów jest napisane "for each active region", a w polskiej "za każdy region" ...dostajesz dodatkowy token faunów.
Może tu jest haczyk?
Najpierw naśladowałem Łako- i dzięki temu w pierwszej rundzie podbiłem dużo regionów co dało mi bardzo dużą ilość faunów. Potem naśladowałem Handlujące- i dzięki temu co turę zdobywałem 25-35 żetonów złota. Podbijałem regiony jedynie zajęte przez rasy wymarłe, więc różowy nie dostawał żetonów rasy, tylko ja ciągle dobierałem nowych.
Generalnie miałem 171 punktów w grze dwu-osobowej co jest naprawdę dużo. Czy gdzieś popełniłem błąd? Czy po prostu udało mi się tak niesamowite kombo?
W angielskiej instrukcji faunów jest napisane "for each active region", a w polskiej "za każdy region" ...dostajesz dodatkowy token faunów.
Może tu jest haczyk?
Small World Realsm - podbijanie rzeki
Cześć,
podczas gry w SW Realsm natknąłem się na pewien problem. Jak podbijać teren z rzeką jeżeli chce się przez niego przejść, a inna rasa ( w tym przypadku żeglujące niziołki) zajmował ten teren. Czy podbijamy jak normalny (2+ilość niziołków), czy tak jak rzekę (1+ilość niziołków).
I do tego jeszcze jedno pytanie, czy na rejonach z rzeką można umieszczać np znaczniki norek (trochę mało realne chyba, że to by były niziołki z genami bobrów;)) lub inne zapewniające nietykalność rejonu. Podczas gry ustawiłem na rzece norki i bardzo skutecznie odciąłem drugiego gracza od wszelakich możliwości ruchu. Graliśmy we 2 osoby na mapie "My Precious" i zajmując rzeki Y T oraz O odciąłem drugiego gracza na polu C.
Instrukcja z rysunkiem mapy na stronie 12 http://cdn1.daysofwonder.com/smallworld ... s_2015.pdf
podczas gry w SW Realsm natknąłem się na pewien problem. Jak podbijać teren z rzeką jeżeli chce się przez niego przejść, a inna rasa ( w tym przypadku żeglujące niziołki) zajmował ten teren. Czy podbijamy jak normalny (2+ilość niziołków), czy tak jak rzekę (1+ilość niziołków).
I do tego jeszcze jedno pytanie, czy na rejonach z rzeką można umieszczać np znaczniki norek (trochę mało realne chyba, że to by były niziołki z genami bobrów;)) lub inne zapewniające nietykalność rejonu. Podczas gry ustawiłem na rzece norki i bardzo skutecznie odciąłem drugiego gracza od wszelakich możliwości ruchu. Graliśmy we 2 osoby na mapie "My Precious" i zajmując rzeki Y T oraz O odciąłem drugiego gracza na polu C.
Instrukcja z rysunkiem mapy na stronie 12 http://cdn1.daysofwonder.com/smallworld ... s_2015.pdf
- Nidhogg
- Posty: 1293
- Rejestracja: 13 cze 2013, 20:36
- Lokalizacja: Romb Kujawski
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 49 times
Re: Small World Realsm - podbijanie rzeki
Podbijasz 1+ilość niziołków, nie wiem jak jest z norkami ale żetony nietykalności możesz kłaść na rzekach.
Re: Small World
Cześć, mam pytanie odnośnie zasady gry.
Czy jeśli na polu zostanie żeton rasy wymierającej (np. Amazonki) to każdy kto będzie chciał wejść na to pole będzie musiał dodać +1 do podboju tak samo jak w przypadku Ginących Plemion?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Czy jeśli na polu zostanie żeton rasy wymierającej (np. Amazonki) to każdy kto będzie chciał wejść na to pole będzie musiał dodać +1 do podboju tak samo jak w przypadku Ginących Plemion?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
- hrachubi
- Posty: 398
- Rejestracja: 17 sty 2013, 20:07
- Lokalizacja: Pruszków
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 10 times
Re: Small World
Tak.maniek26 pisze: Czy jeśli na polu zostanie żeton rasy wymierającej (np. Amazonki) to każdy kto będzie chciał wejść na to pole będzie musiał dodać +1 do podboju tak samo jak w przypadku Ginących Plemion?
Re: Small World
Zasada jest banalna - za każdy żeton trzeba "dopłacić" jeden swój za możliwość wejścia na dane pole. Czy to żeton rasy czy gór czy czegoś tam innego... Norki hobbitów i smok inaczej działa, ale to sporadyczne wyjątki.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Re: Small World
Mam dwa pytania co do zasad. Ja mam swoje zdanie ale dziewczyna się upiera, że niejasne zasady sam wymyślam (mimo, że są jasne) więc wole się upewnić
1. Czy po podbiciu terenów wymarłych ras (tych początkowych) ich żetony wracają do pudełka?
2. Czy można prowadzić podboje w 2 kierunkach? Chodzi mi o sytuacje, że na 1 polu mam 8 żetonów i 3 atakuje w prawo a 4 w lewo i przemieszczam 2 (i więcej) stosy jednocześnie, które ze sobą nie graniczą.
1. Czy po podbiciu terenów wymarłych ras (tych początkowych) ich żetony wracają do pudełka?
2. Czy można prowadzić podboje w 2 kierunkach? Chodzi mi o sytuacje, że na 1 polu mam 8 żetonów i 3 atakuje w prawo a 4 w lewo i przemieszczam 2 (i więcej) stosy jednocześnie, które ze sobą nie graniczą.
Re: Small World
1. Tak. W tej rozgrywce nie są już używane.dodoxpl pisze:Mam dwa pytania co do zasad. Ja mam swoje zdanie ale dziewczyna się upiera, że niejasne zasady sam wymyślam (mimo, że są jasne) więc wole się upewnić
1. Czy po podbiciu terenów wymarłych ras (tych początkowych) ich żetony wracają do pudełka?
2. Czy można prowadzić podboje w 2 kierunkach? Chodzi mi o sytuacje, że na 1 polu mam 8 żetonów i 3 atakuje w prawo a 4 w lewo i przemieszczam 2 (i więcej) stosy jednocześnie, które ze sobą nie graniczą.
2. Tak. W momencie podboju nie masz 8 żetonów na polu. W momencie podboju zbierasz wszystkie żetony ponad 1, który powinien zostać na polu (chyba, że z jakiegoś względu chcesz zrezygnować z obszaru). I w tym momencie masz wszystkie wolne żetony w ręku. Możesz wykonać podbój nawet w 5 róznych kierunkach, o ile wystarczy Ci żetonów.
Re: Small World
Rzecz, o którą chcę zapytać jest dość prosta, a jednak robi w mojej głowie mały zamęt za każdym razem, w którym pojawiają się te rasy...
Szczuroludzie nie posiadają zdolności, bo podobno sama ich liczebność jest ich zaletą(jest ich 13). Jednak wciąż to Szkielety(20) i Czarnoksiężnicy(~15) zazwyczaj kastrują wszystkich w pierwszych turach, w których się pojawiają(zazwyczaj gram w 3 osoby, więc na małej planszy). Do tego że jest ich więcej niż takich Szczuroludzi to jeszcze mają pro zdolności. Przez co za każdym razem się zastanawiam czy obie te rasy są dozwolone w całej swej liczebności? Czy jest może jakiś limit kafelków z tymi rasami(o którym nie ma mowy w regulaminie- moja logika xDD), które używa się w grze, a reszta jest dodatkowa?
Szczuroludzie nie posiadają zdolności, bo podobno sama ich liczebność jest ich zaletą(jest ich 13). Jednak wciąż to Szkielety(20) i Czarnoksiężnicy(~15) zazwyczaj kastrują wszystkich w pierwszych turach, w których się pojawiają(zazwyczaj gram w 3 osoby, więc na małej planszy). Do tego że jest ich więcej niż takich Szczuroludzi to jeszcze mają pro zdolności. Przez co za każdym razem się zastanawiam czy obie te rasy są dozwolone w całej swej liczebności? Czy jest może jakiś limit kafelków z tymi rasami(o którym nie ma mowy w regulaminie- moja logika xDD), które używa się w grze, a reszta jest dodatkowa?
Ostatnio zmieniony 25 mar 2016, 16:14 przez div, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Small World
Oczywiscie, że jest limit. Szczuroludzi jest początkowo co najmniej o 2 wiecej niz innych ras (8 z rasy plus bonus ze zdolności).div pisze:Rzecz, o którą chcę zapytać jest dość prosta, a jednak robi w mojej głowie mały zamęt za każdym razem, w którym pojawiają się te rasy...
Szczuroludzie nie posiadają zdolności, bo podobno sama ich liczebność jest ich zaletą(jest ich 13). Jednak wciąż to Szkielety(20) i Czarnoksiężnicy(~15) zazwyczaj kastrują wszystkich w pierwszych turach, w których się pojawiają(zazwyczaj gram w 3 osoby, więc na małej planszy). Do tego że jest ich więcej niż takich Szczuroludzi to jeszcze mają pro zdolności. Przez co za każdym razem się zastanawiam czy obie te rasy są dozwolone w całej swej liczebności? Czy jest może jakiś limit kafelków z tymi rasami(o którym nie ma mowy w regulaminie- moja logika xDD), które używa się w grze, a reszta jest dodatkowa?
Szkieletów jest 6 a czarnoksiężników 5 (plus bonus ze zdolności). Czyli początkowo szczuroludzie mogą szybciej zajmować więcej terenów. A późniejsze wymarcie chroni ich np. przed zdolnością czarodziejów...
Re: Small World
Ok, ściągnęłam regulamin, przeczytałam go jeszcze raz. Muszę przekazać znajomym, że źle grali cały czas Dzięki!
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Hej mam kilka pytań o SM:
- gra elfami - czy dobrze rozumiem, że po przegranej bitwie 1 żeton nie schodzi z planszy tylko wraca do rozdysponowania?
- czy jak Niziołki stają się rasą wymarłą to ich norki nadal działają / podobnie obozy, warownie itp.?
Meham
- gra elfami - czy dobrze rozumiem, że po przegranej bitwie 1 żeton nie schodzi z planszy tylko wraca do rozdysponowania?
- czy jak Niziołki stają się rasą wymarłą to ich norki nadal działają / podobnie obozy, warownie itp.?
Meham
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
Sprawdziłem grając na tablecie:barni87 pisze:graliśmy wczoraj z kumplami w trójkę i przyszło nam się pokłócić o jedną sprawę
otóż : w ostatniej turze wykonujemy ruchy i podliczamy monety, czy po zakończeniu ostatniej tury podliczamy jeszcze raz monety ? zauważyliśmy że jeśli tego nie robimy pierwszy gracz w ostatniej turze skupia się tylko na podbiciu jak największej ilości regionów bez próby bronienia się bo i tak po swoim ruchu podlicza i koniec.
drugie pytanie: czy od razu w pierwszej turze , możemy wyginąć rasą ? np. wybieramy dowolną rasę , nie umieszczamy nic na planszy tylko giniemy i mamy wymarłą rasę ? wiadomo opłacalne to jest w przypadku zdolności niezłomne ale jak jest np. z ghulami ? tracimy ich figurki ?
dzięki
Rasą ze zdolnością niezłomne możesz wymrzeć w pierwszej turze ale jeśli nic nie wystawiłeś na plansze to tracisz wszystkie jednostki.
Grając ghulami i innymi rasami (oczywiście nie posiadając zdolności niezłomne) nie można wymrzeć w pierwszej turze tylko w następnej. Co ciekawe, w pierwszej turze możesz spasować czyli nic nie wystawiać (zero punktów) a w następnej turze możesz wymrzeć i tracisz wszystkie jednostki (co oczywiście daje łącznie zero punktów, tylko ghule nie tracą swych jednostek przy wymieraniu).
Natomiast grając ghulami ze zdolnością niezłomne możesz wymrzeć w pierwszej rundzie i nie tracisz jednostek (ale masz zero punktów) i to jest jedyna taka opcja z rasą ghule i zdolnością niezłomne.
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 92 times
Re: Small World kolejna rozkmina z prośbą o pomoc :)
- dobrze rozumieszmeham pisze:Hej mam kilka pytań o SM:
- gra elfami - czy dobrze rozumiem, że po przegranej bitwie 1 żeton nie schodzi z planszy tylko wraca do rozdysponowania?
- czy jak Niziołki stają się rasą wymarłą to ich norki nadal działają / podobnie obozy, warownie itp.?
Meham
- nory i obozy znikają, warownie i legowiska trolli zostają
Re: Small World
Pytanie do rasy przekleci musze zaplacic 3 punkty zwyciestwa zeby ja ominac.Co znaczy ominac czy za kazdym razem gdy rasa jest zmieniana trzeba polozyc tam 3 monety czy jak omijamy w sensie gdy bierzemy rase nad rasa przeklete?
Re: Small World
Opcja 2 - kiedy wybierasz rasę, która jest ponad nią. Zamiast położyć 1 monetę - kładziesz 3.osa1908 pisze:Pytanie do rasy przekleci musze zaplacic 3 punkty zwyciestwa zeby ja ominac.Co znaczy ominac czy za kazdym razem gdy rasa jest zmieniana trzeba polozyc tam 3 monety czy jak omijamy w sensie gdy bierzemy rase nad rasa przeklete?
- EsperanzaDMV
- Posty: 1533
- Rejestracja: 17 lut 2017, 14:40
- Has thanked: 303 times
- Been thanked: 646 times
Re: Small World
W sumie to mam rozegranych kilkanaście partii w Small World, ale ostatnio naszła mnie refleksja, czy gram wg. poprawnych zasad...
Chodzi mi o pierwszą rundę i wybór początkowych ras. Czy najpierw:
a) pierwszy gracz wybiera swoją rasę z umiejętnością, wykonuje całą swoją rundę z podbojami, przegrupowaniami etc., a dopiero po turze tego gracza drugi gracz wybiera swoją rasę i wykonuje swoje podboje (a pierwszy gracz nie miał jak dopasować swoich podbojów do umiejętności i rasy drugiego gracza, przykładowo gdyby wiedział że drugi gracz weźmie Trytonów to unikałby terenów przy wodzie)?
b) każdy z graczy w kolejności od pierwszego gracza najpierw wybiera po rasie (przestrzegając oczywiście zasad płacenia +1 za każdą rasę za pierwszą), i dopiero gdy wszyscy gracze wybiorą swoją rasę, to pierwszy gracz zaczyna podboje?
W instrukcji jest to pominięte albo niejasno opisane, stąd moje zapytanie do Was. My gramy wg. wariantu b), ale w sumie to nie jestem przekonany czy to dobre zasady. Generalnie moje odczucia z każdą grą są takie, że pierwszy gracz często ma gorzej niż ten, który kończy grę, ale to tylko moja opinia. A jak Wy gracie?
Chodzi mi o pierwszą rundę i wybór początkowych ras. Czy najpierw:
a) pierwszy gracz wybiera swoją rasę z umiejętnością, wykonuje całą swoją rundę z podbojami, przegrupowaniami etc., a dopiero po turze tego gracza drugi gracz wybiera swoją rasę i wykonuje swoje podboje (a pierwszy gracz nie miał jak dopasować swoich podbojów do umiejętności i rasy drugiego gracza, przykładowo gdyby wiedział że drugi gracz weźmie Trytonów to unikałby terenów przy wodzie)?
b) każdy z graczy w kolejności od pierwszego gracza najpierw wybiera po rasie (przestrzegając oczywiście zasad płacenia +1 za każdą rasę za pierwszą), i dopiero gdy wszyscy gracze wybiorą swoją rasę, to pierwszy gracz zaczyna podboje?
W instrukcji jest to pominięte albo niejasno opisane, stąd moje zapytanie do Was. My gramy wg. wariantu b), ale w sumie to nie jestem przekonany czy to dobre zasady. Generalnie moje odczucia z każdą grą są takie, że pierwszy gracz często ma gorzej niż ten, który kończy grę, ale to tylko moja opinia. A jak Wy gracie?
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 92 times
Re: Small World
Wybierasz zestaw i od razu robisz podbój.
Weź pod uwagę, że pierwszy gracz w ostatniej rundzie wykona ruch, zdobędzie punkty i już go nie obchodzi czy inni będą go podbijać, więc niekoniecznie ma najgorzej
Weź pod uwagę, że pierwszy gracz w ostatniej rundzie wykona ruch, zdobędzie punkty i już go nie obchodzi czy inni będą go podbijać, więc niekoniecznie ma najgorzej
Re: Small World
Olgierdd pisze:Wybierasz zestaw i od razu robisz podbój.
Weź pod uwagę, że pierwszy gracz w ostatniej rundzie wykona ruch, zdobędzie punkty i już go nie obchodzi czy inni będą go podbijać, więc niekoniecznie ma najgorzej
Dokładnie tak No i w sumie od razu widać x ras i umiejek, tak że można ze znaczną dozą prawdopodobieństwa założyć, że górne opcje zostaną wybrane i do tych założeń dostosować wejście. Chyba że w tej grupie są akurat krasnoludy
Re: Small World
Witam,
A jeśli chodzi o rasę ludzi. Załóżmy, że ludzie to nowa rasa aktywna - to czy +1 za pola dotyczy tylko tych pól, na których są właśnie ludzie (jako rasa aktywna) czy też tych pól gdzie mamy inną rasę wymarłą?
A jeśli chodzi o rasę ludzi. Załóżmy, że ludzie to nowa rasa aktywna - to czy +1 za pola dotyczy tylko tych pól, na których są właśnie ludzie (jako rasa aktywna) czy też tych pól gdzie mamy inną rasę wymarłą?
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Small World
Tylko.adibialy pisze:Witam,
A jeśli chodzi o rasę ludzi. Załóżmy, że ludzie to nowa rasa aktywna - to czy +1 za pola dotyczy tylko tych pól, na których są właśnie ludzie (jako rasa aktywna) czy też tych pól gdzie mamy inną rasę wymarłą?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Re: Small World
pytanie odnośnie kaboldów, co jest ważniejsze specjalność czy umiejętność rasy?
w przypadku połączeń np. walencze kaboldy, konne kaboldy, łako kaboldy mam sprzeczność. Specjalności te pozwalają na wejście w określony obszar mniejszą ilością żetonów jednak umiejętność rasy kaboldów nakłada na nie ograniczenie, według którego muszą zawsze wchodzić co najmniej dwoma żetonami. Jak to interpretować?
w przypadku połączeń np. walencze kaboldy, konne kaboldy, łako kaboldy mam sprzeczność. Specjalności te pozwalają na wejście w określony obszar mniejszą ilością żetonów jednak umiejętność rasy kaboldów nakłada na nie ograniczenie, według którego muszą zawsze wchodzić co najmniej dwoma żetonami. Jak to interpretować?
Re: Small World
KOBOLDY
Zawsze muszą wchodzić do regionu minimum dwoma żetonami, nawet jeśli umiejętność rasy mówi inaczej.
http://smallworld.wikia.com/wiki/Kobolds
Zawsze muszą wchodzić do regionu minimum dwoma żetonami, nawet jeśli umiejętność rasy mówi inaczej.
http://smallworld.wikia.com/wiki/Kobolds
Smallworld Niezłomne
Mam pytanie ponieważ nie jest to doprecyzowane w zasadach. Sztandar niezłomne oznacza, że mogę wyginąć rasą po podbojach a konkretnie po fazie zbierania monet zwycięstwa (tak jest w zasadach), i teraz moje pytanie. Czy zbieram potem jeszcze raz pieniądze za wymarłą rasę? tzn. zbieram pieniądze dwa razy?
Ostatnio zmieniony 11 mar 2018, 20:22 przez olej1201, łącznie zmieniany 1 raz.