Generatory losowości
- MichalStajszczak
- Posty: 9476
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Generatory losowości
Postanowiłem zrobić zestawienie "narzędzi", które służą do generowania losowości w grach planszowych. Oczywiście najpopularniejsze to kości i karty. Kości mogą służyć do określania sposobu i prędkości poruszania pionków, wskazywać pewne pola czy obszary planszy, wywoływać pewne pozytywne lub negatywne zdarzenia, testować spełnienie pewnych warunków. rozsztrzygać konflikty itd. Metod wykorzystania losowości wywoływanej przez układ kart jest pewnie jeszcze więcej. Ale poza kośćmi i kartami są jeszcze inne generatory losowości.
1. Odkrywanie "płytek"
Płytki w zasadzie niewiele mogą różnić się fizycznie od kart, ale chciałbym tu zaproponować odróżnienie ich od kart ze względu na pełnione funkcje. Karty "pełniące funkcje kart" to według mnie takie, które po wylosowaniu z talii albo trafiają do ręki graczy i później są zagrywane pojedynczo lub w układach albo też od razu po odkryciu z talii wykonuje się polecenia z tych kart wynikające, a karty odkłada na stos zużytych. Natomiast pod pojęciem "płytek" rozumiem takie rekwizyty, występujace w grach, które po wylosowaniu (odkryciu) wyznaczają lub modyfikują wygląd planszy. Mogą to być np. płytki, których odkrycie tworzy nowe lokacje w grze, dostępne od momentu odkrycia. Moga to być płytki, które losuje się co jakiś czas i których układ określa na pewien okres układ planszy (np. w grze Diamonds Club). Mogą być też płytki, które losuje się na początku gry, umieszcza na planszy i przez całą grę nie zmienia po to, by każda rozgrywka miała inny przebieg. Tak jest np. w grze Temporum, przy czym "płytki" mają w tym przypadku formę kart.
2. Losowanie z woreczka
Z woreczka losowane są zazwyczaj żetony lub znaczniki. Jeżeli losowane żetony mają obrazek tylko na awersie, a rewers jest dla wszystkich taki sam, to woreczek nie jest niezbędny, a żetony mogą być po prostu losowo rozłożone na stole, oczywiście obrazkami do dołu. Ale woreczek jest niezbędny wtedy, gdy z losujemy z niego np. kolorowe znaczniki w formie sześcianów, albo dwustronne żetony (jak w grze Wilki i owce).
3. Wieża do mieszania kostek
Mam tu na myśli wieżę, która występuje w grach takich jak Szogun, Wallenstein czy Amerigo. Na początku gry do wieży wrzuca sie pewną liczbę kostek i część z tych kostek w wieży pozostaje. W trakcie rozgrywki do wieży wrzucane są kolejne kostki, a wynikiem rzutu (wrzutu?) jest liczba kostek, które z wieży wypadły, przy czym część z nich to kostki właśnie wrzucone, a część to te, które wczesniej się w wieży znajdowały.
4. Obracająca się tarcza lub wskazówka
Np. ruletka albo wskazówka w grze Twister.
Czy są jeszcze inne "generatory losowości" używane w grach planszowych? Nie chodzi mi tu o losowość, wynikającą z decyzji innych graczy, ani o losowe bądź pseudolosowe mechanizmy, wyznaczajacy jedynie pierwszego gracza. W podręcznikach rachunku prawdopodobieństwa, oprócz wymienionych na początku kości i kart, rozpatruje się jeszcze losowanie kul z urny, czego odpowiednikiem jest losowanie z woreczka i rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
1. Odkrywanie "płytek"
Płytki w zasadzie niewiele mogą różnić się fizycznie od kart, ale chciałbym tu zaproponować odróżnienie ich od kart ze względu na pełnione funkcje. Karty "pełniące funkcje kart" to według mnie takie, które po wylosowaniu z talii albo trafiają do ręki graczy i później są zagrywane pojedynczo lub w układach albo też od razu po odkryciu z talii wykonuje się polecenia z tych kart wynikające, a karty odkłada na stos zużytych. Natomiast pod pojęciem "płytek" rozumiem takie rekwizyty, występujace w grach, które po wylosowaniu (odkryciu) wyznaczają lub modyfikują wygląd planszy. Mogą to być np. płytki, których odkrycie tworzy nowe lokacje w grze, dostępne od momentu odkrycia. Moga to być płytki, które losuje się co jakiś czas i których układ określa na pewien okres układ planszy (np. w grze Diamonds Club). Mogą być też płytki, które losuje się na początku gry, umieszcza na planszy i przez całą grę nie zmienia po to, by każda rozgrywka miała inny przebieg. Tak jest np. w grze Temporum, przy czym "płytki" mają w tym przypadku formę kart.
2. Losowanie z woreczka
Z woreczka losowane są zazwyczaj żetony lub znaczniki. Jeżeli losowane żetony mają obrazek tylko na awersie, a rewers jest dla wszystkich taki sam, to woreczek nie jest niezbędny, a żetony mogą być po prostu losowo rozłożone na stole, oczywiście obrazkami do dołu. Ale woreczek jest niezbędny wtedy, gdy z losujemy z niego np. kolorowe znaczniki w formie sześcianów, albo dwustronne żetony (jak w grze Wilki i owce).
3. Wieża do mieszania kostek
Mam tu na myśli wieżę, która występuje w grach takich jak Szogun, Wallenstein czy Amerigo. Na początku gry do wieży wrzuca sie pewną liczbę kostek i część z tych kostek w wieży pozostaje. W trakcie rozgrywki do wieży wrzucane są kolejne kostki, a wynikiem rzutu (wrzutu?) jest liczba kostek, które z wieży wypadły, przy czym część z nich to kostki właśnie wrzucone, a część to te, które wczesniej się w wieży znajdowały.
4. Obracająca się tarcza lub wskazówka
Np. ruletka albo wskazówka w grze Twister.
Czy są jeszcze inne "generatory losowości" używane w grach planszowych? Nie chodzi mi tu o losowość, wynikającą z decyzji innych graczy, ani o losowe bądź pseudolosowe mechanizmy, wyznaczajacy jedynie pierwszego gracza. W podręcznikach rachunku prawdopodobieństwa, oprócz wymienionych na początku kości i kart, rozpatruje się jeszcze losowanie kul z urny, czego odpowiednikiem jest losowanie z woreczka i rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 417 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Podobnym mechanizmem jest podrzucanie żetonów o rozróżnialnych stronach - chociażby Cash'n Guns: Silver Saw-Off tak ma, że rzucasz znacznikami ran i zadajesz ich tyle ile wypadło "plasterków".MichalStajszczak pisze: rzuty symetryczną monetą,
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- Rafal_Kruczek
- Posty: 1093
- Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
- Lokalizacja: Legnica
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 31 times
Re: Generatory losowości
Pewneym wariantem wiezy jest kamieniołom w Via AppiaMichalStajszczak pisze: Czy są jeszcze inne "generatory losowości" używane w grach planszowych? Nie chodzi mi tu o losowość, wynikającą z decyzji innych graczy, ani o losowe bądź pseudolosowe mechanizmy, wyznaczajacy jedynie pierwszego gracza. W podręcznikach rachunku prawdopodobieństwa, oprócz wymienionych na początku kości i kart, rozpatruje się jeszcze losowanie kul z urny, czego odpowiednikiem jest losowanie z woreczka i rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
Jest tutaj element "skilla" zreczonsci i przewidywanie, ale rzadko jest pewność co spadnie...
To jest mecahnizm oparty na automatach hadardowych gdzie jest przesuwajaca sie ściana i wrucana moneta może albo zatrzymać sie na widoku, albo spasć po stronei korzystej dla gracza(wypłata), albo po stronie "banku".
-
- Posty: 202
- Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
- Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
- Been thanked: 1 time
Re: Generatory losowości
Piramida w Przebiegłych Wielbłądach
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
---
Profil osobisty na BGG
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 57 times
Re: Generatory losowości
Programowe: aplikacja w Alchemikach
Mechaniczno-elektroniczne: bomba w Tik..Tak...Bum
Zręcznościowe: bączek w Reglamentacji, tacka we Fluss Piraten
Mechaniczno-elektroniczne: bomba w Tik..Tak...Bum
Zręcznościowe: bączek w Reglamentacji, tacka we Fluss Piraten
Piramida jest szczególnym przypadkiem worka z kostkami.Dyso pisze:Piramida w Przebiegłych Wielbłądach
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 61 times
Re: Generatory losowości
Mechanizmem łączącym w sobie element ruletki (zdarzenia elementarne to poszczególne fragmenty planszy, o równym lub różnym polu) i mechanizm zręcznościowy jest rzucanie żetonem na planszę - wygrywa zdarzenie, na którym znajdzie się większa część żetonu (lub wszystkie stykające się z nim). Osobliwym przypadkiem takiego mechanizmu jest karta Chaos Confetti z M:tG http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/ ... s+confetti
- Pan_K
- Posty: 2506
- Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 168 times
Re: Generatory losowości
Skręcanie statku w HMS Beagle (dodatku do Robinsona) działa właśnie na tej zasadzie.MichalStajszczak pisze:rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
- MichalStajszczak
- Posty: 9476
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Właściwie to są dwie różne realizacje tej samej rzeczy - czasu trwania pewnego etapu gry. Aczkolwiek efekt jest nieco inny. W TikTakBum "wybuch bomby" automatycznie wyznacza gracza, który przegrywa w danej rundzie, a w Reglamentacji zatrzymanie się bączka bezpośrednio na nikogo nie oddziaływuje.GrzeL pisze:Mechaniczno-elektroniczne: bomba w Tik..Tak...Bum Zręcznościowe: bączek w Reglamentacji
- Legun
- Posty: 1802
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 78 times
- Been thanked: 167 times
Re: Generatory losowości
Mały zakres zmienności, ale zawszeć - kierunek przesunięcia kółka rzeki w Niagarze.
Nie wiem czy się to kwalifikuje, bo to głównie element zręcznościowy, lecz równowaga konstrukcji w grach typu Jenga czy Pingwiny ma w sobie trochę losowości.
Nie wiem czy się to kwalifikuje, bo to głównie element zręcznościowy, lecz równowaga konstrukcji w grach typu Jenga czy Pingwiny ma w sobie trochę losowości.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
- Ink
- Administrator
- Posty: 2821
- Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 107 times
- Been thanked: 161 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Hmm... wg mnie kierunek przesunięcia rzeki w Niagarze jest w 100% deterministyczny.Legun pisze:Mały zakres zmienności, ale zawszeć - kierunek przesunięcia kółka rzeki w Niagarze.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Generatory losowości
Specjalny mechanizm (sprężyna) wbudowany w planszę w grze dla dzieci: Sshh! Don't wake daddy!
https://boardgamegeek.com/boardgame/653 ... wake-daddy
https://boardgamegeek.com/boardgame/653 ... wake-daddy
- Moniczka.s
- Posty: 549
- Rejestracja: 18 lut 2010, 20:06
- Lokalizacja: Ostrowiec Św.\Warszawa
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Generatory losowości
Pozwolę sobie jeszcze przywołać przykład winogrona w Mice & Mystics.Pan_K pisze:Skręcanie statku w HMS Beagle (dodatku do Robinsona) działa właśnie na tej zasadzie.MichalStajszczak pisze:rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
Mam rabat 10% w Planszomanii i chętnie pomogę w zakupach.
- MichalStajszczak
- Posty: 9476
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Rzeczywiście - jest sporo gier dla dzieci, które mają wbudowany mechanizm, wywołujący w pewnym losowym (a właściwie psedolosowym) momencie jakieś zdarzenie, zazwyczaj negatywne dla gracza. Oprócz Nie obudź taty można zaliczyć do tej kategorii np. Krokodyla u dentysty i Lotti Karotti. Są też gry dla dzieci z układami elektronicznymi, generującymi losowy przebieg rozgrywki, takie jak Kto to był albo Pogoń za Hubim. Ale mnie chodziło raczej nie o gry, w których ściśle określone zdarzenie występuje w losowym momencie (tak jak w Nie obudź taty albo Tik Tak Bum), tylko o takie, w których wygenerowanie losowej wartości wynika ze scenariusza i/lub decyzji gracza.Bea pisze:Specjalny mechanizm (sprężyna) wbudowany w planszę w grze dla dzieci: Sshh! Don't wake daddy!
- Gambit
- Posty: 5242
- Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 527 times
- Been thanked: 1849 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
W Cutthroat Caverns są rzeczy rozstrzygane poprzez rzut monetą (lub załączonym w grze żetonem). Są to zwykle ataki potworów.MichalStajszczak pisze:rzuty symetryczną monetą, które chyba jednak w grach planszowych nie mają zastosowania.
- Leser
- Posty: 1751
- Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
- Lokalizacja: pod - Warszawa
- Has thanked: 574 times
- Been thanked: 1437 times
Re: Generatory losowości
Specyficzny rodzaj rzutu "nieforemną kością" (czyli po prostu meeplem) w Deukalionie.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
- Rafal_Kruczek
- Posty: 1093
- Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
- Lokalizacja: Legnica
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 31 times
Re: Generatory losowości
Tak, ale to symulator kostki. Łatwiej wydrukwoać tablekę zamiast dołaczać kostkę do książki. W Wojowniku Autostrady to było k10 i jak juz miłem kostkę to rzucałem kostką.donmakaron pisze:W starych paragrafówkach na ślepo wskazywało się liczbę z tabeli
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Generatory losowości
Aplikacja na telefon jak w Alchemikach. Ale to w zasadzie losowanie żetonów.
- poooq
- Posty: 1241
- Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
- Lokalizacja: Warszawa Wesoła
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 61 times
Re: Generatory losowości
Na forum BGG, w wariantach Escape: The Curse of the Temple, ktoś proponował generator scenariuszy oparty na losowym odtwarzaniu tracków z listy utworów. Czyli wykorzystanie funkcji shuffle w odtwarzaczach.
Po co piać, gdy można grać?
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
Odkrycie roku 2019: nie każdego interesuje moje zdanie.
-
- Posty: 179
- Rejestracja: 26 lip 2005, 00:41
- Lokalizacja: Częstochowa
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Generatory losowości
Specyficznym przypadkiem kości są tzw. scatter dice używane czasem w bitewniakach. Określają one, czy strzał trafił w cel, czy został zniesiony. Elementem losowym jest nie tylko ścianka ( strzałka bądź znaczek "w celu"), ale też w przypadku strzałki jej kierunek.
Można powiedzieć, że gra w marynarza też jest swego rodzaju generatorem losowości, ale nie wiem,czy ten mechanizm jest gdzieś stosowany.
Można powiedzieć, że gra w marynarza też jest swego rodzaju generatorem losowości, ale nie wiem,czy ten mechanizm jest gdzieś stosowany.
Pozdrawiam
- MichalStajszczak
- Posty: 9476
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Ale to nadal są kości, czyli jedno z podstawowych narzędzi do generowania losowościJarzynek pisze:Specyficznym przypadkiem kości są tzw. scatter dice używane czasem w bitewniakach.
Oczywiście komputer czy mikroprocesor w telefonie mogą poprzez wykorzystanie generatora liczb pseudolosowych stanowić źródło losowości w grach. Aczkolwiek chyba najczęściej jest to symulacja rzutów kośćmi, ciągnięcia kart czy losowania żetonów. Może powinienem to wyraźnie napisać w poście otwierającym ten wątek, że moją intencją było generowanie losowości w grach "bez prądu", czyli bez użycia jakichkolwiek urządzeń elektronicznych.Bea pisze:Aplikacja na telefon jak w Alchemikach. Ale to w zasadzie losowanie żetonów.
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 417 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
Zastanawiam sie czy warunki wybierania gracza rozpoczynajacego pod to podpadaja - z punktu widzenia autora gry to jest w sumie wylosowanie gracza, bo nie wie jak sie dana cecha w danej grupie bedzie rozkladac.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- MichalStajszczak
- Posty: 9476
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 511 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Generatory losowości
W pierwszym poście, w ostatnim akapicie, napisałem, że nie podpadająkwiatosz pisze:Zastanawiam sie czy warunki wybierania gracza rozpoczynajacego pod to podpadaja
Ostatnio zmieniony 14 lip 2015, 11:09 przez MichalStajszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Generatory losowości
W MR Jack Pocket rzuca sie zetonami akcji by ustalic ktore beda do wyboru w tej rundzie a ktore w nastepnej.kwiatosz pisze:Podobnym mechanizmem jest podrzucanie żetonów o rozróżnialnych stronach - chociażby Cash'n Guns: Silver Saw-Off tak ma, że rzucasz znacznikami ran i zadajesz ich tyle ile wypadło "plasterków".MichalStajszczak pisze: rzuty symetryczną monetą,
W Runewars karty maja symbole odpalajace poszczegolne zdolnosci jednostek i okreslajace szanse na udana dyplomacje jednak wiadomo jakie karty zeszly zas rozklad talii jest staly wiec pewnie podpada to pod "płytki".